مروری بر هایما s7 و مقایسه آن با چند اتومبیل

 

مروری بر هایما s7 و مقایسه آن با چند اتومبیل

بررسی اجمالی

Haima s7 در نمایشگاه اتومبیل 2010 چین با عنوان هایما 7 معرفی شد و از ژوئیه 2010 در چین فروخته می شود. تغییر چهره نامحسوس و تغییر نام به هایما S7 در سال 2013 انجام شد. این وسیله نقلیه برای دومین بار در سال 2015 مورد بازنگری و اصلاح صورت قرار گرفت و سومین فیس لیفت نیز در اکتبر 2016 به بازار خودروی چین راه یافت.

معرفی بی وای دی s6 و هایما s7

بی وای دی s6 در سال 2010 معرفی و فروش آن از سال 2011 در بازار چین آغاز شد. این کراس‌اوور متوسط چینی که تا سال 2017 در بازار داخلی این کشور به فروش می‌رسید، از سال 1395 روی خط مونتاژ شرکت کارمانیا رفت و به لطف بازاریابی مناسب این شرکت، آمار فروش قابل قبولی را در بازار ایران ثبت کرد.


متأسفانه بخت با بی وای دی و کارمانیا یار نبود و روابط تجاری گسترده این شرکت خودروساز چینی با آمریکایی‌ها، باعث شد تا بی وای دی پس از تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، مجبور به خروج از بازار ایران شود و از این‌رو، پرونده بی وای دی s6 نیز از اوایل سال 1398 در کشور ما بسته شد.

در طرف دیگر، هایما s7 را داریم که نخستین بار در سال 2010 و با نام هایما 7 معرفی شد. هایما s7 در سال 2013 یک فیس‌لیفت اساسی را تجربه کرد و هم‌زمان با این فیس‌لیفت، نام آن نیز به هایما s7 تغییر یافت. هایما s7 تاکنون دوبار دیگر و در سال‌های 2015 و 2017 فیس‌لیفت شده است و کماکان فروش آخرین نسخه آن در بازار چین ادامه دارد.

داستان هایما s7 در بازار ایران از سال 1394 آغاز شد. ایران خودرو در آن سال، نمونه اولیه این خودرو از کمپانی هایما (مدل 2013) را با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی روی خط مونتاژ خود برد و فروش آن را آغاز کرد. سال 1396 بود که ایران خودرو فیس‌لیفت اولیه هایما  s7(مدل 2015) را با پیشرانه 1/8 لیتری توربو جایگزین نمونه قبلی کرد. عرضه این نسخه فیس‌لیفت، آغاز شناخته‌شدن و موفقیت هایما s7 در بازار کشور ما بود و این خودرو اکنون یکی از کراس‌اوورهای چینی پرفروش ایران است.



 

 

مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر طراحی

بی وای دی s6 روی پلت‌فرم نسل دوم لکسوس RX ساخته شده است و از زبان طراحی نسبتا مشترکی با این کراس‌اوور لوکس ژاپنی استفاده می‌کند. از این‌رو، می‌توان طراحی ظاهری بی وای دی s6 را یک طراحی هماهنگ و با ابهت ظاهری مناسب برای یک کراس‌اوور توصیف کرد. اما با توجه به این که پلت‌فرم این خودرو مربوط به سال 2003 است، بایستی پذیرفت که در حال حاضر، ظاهر بی وای دی s6 تا حدود زیادی قدیمی به نظر می‌رسد و فاقد زرق‌وبرق‌های محصولات به‌روز خودروسازان چینی است.

ردپای لکسوس RX نسل دوم در طراحی داخلی بی وای دی s6 نیز محسوس است و با نگاه به مواردی همچون نحوه جانمایی مانیتور در قسمت میانی داشبورد، رودری‌ها و محل قرارگیری لیور دنده، می‌توان به‌ این نکته پی برد.

در مجموع می‌توان طراحی داشبورد بی وای دی s6 را یک طراحی ارگونومیک و نسبتا لوکس محسوب کرد اما متأسفانه طراحی داخلی این خودرو نیز همچون طراحی ظاهری، با رنگ‌وبوی کهنگی همراه است.  

 

در مقابل، هایما s7 در نمای جلو به لطف المان‌هایی همچون جلوپنچره بزرگ با خطوط عمودی، پف‌کردگی خاص گلگیرها و قاب کرومی دور چراغ‌های مه‌شکن، چهره‌ای تنومند و تا حدودی اسپرت دارد. در نمای عقب این خودرو نیز چراغ‌های بزرگ که با الهام از محصولات بی‌ام‌و طراحی شده‌اند، جلب توجه می‌کنند. اما پاشنه آشیل طراحی هایما s7 را می‌توان نمای جانبی آن دانست که کاملا ساده و با حداقل بازی با خطوط طراحی شده است.



داشبورد هایما s7 نیز هرچند ارگونومیک و با چیدمانی منظم طراحی شده است، اما مجموع طرح آن کاملا ساده بوده و نکته جلب توجه کننده‌ای ندارد. تنها نکته مثبت در طراحی داخلی این خودرو را می‌توان استفاده از پوشش چرمی نارنجی‌رنگ در رودری‌ها و صندلی‌ها دانست که باعث می‌شود کابین هایما s7 نمایی پویا و متفاوت از رقبا داشته باشد.

در مجموع برای مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر طراحی می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این دو خودرو، طراحی به‌روز و اغواکننده‌ای ندارند اما با این وجود، هایما s7  از نظر مخاطب عام، خودروی زیباتری نسبت به بی وای دی s6 است.

این مطلب با اقتباس از مجله سایت شرکت همراه مکانیک نوشته شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مهمترین شاخصه های هایما اس 7 (Haima S7)

2014 Haima 7 Deluxe MT

چرا هایما s7 بخریم؟